Friday, 12 June 2015

Cinta Itu Menyakitkan: Rawatlah kedukaan itu

Bismillahirrahmanirahim
Mulakan dengan memuji Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani



Hampir semua orang pernah mengalami saat manisnya cinta, manisnya apabila mula rasa jatuh cinta..Tak kurang pula ada yang bencikan cinta lantaran kisah dulu yang memunahkan segala impian..Tajuk entri kali ini ialah cinta itu menyakitkan..

Sebenarnya cinta tidak pernah menyakitkan..Tapi kita yang menyakiti cinta..Cuba anda ingat balik saat-saat mula jatuh cinta..Begitu indah..Seakan-akan kita yang paling bahagia lewat itu..Namun, sudah pasti, panas bukan berlarutan..hujan pasti menimpa jua..

Ketika cinta mula bertandang, setiap hembusan terselit namanya, setiap derap langkah terfikir tentangnya.. Namun, kadang ia cuma sebentar..Cuma singgah sebelum berjumpa dengan yang lebih baik..Ahh..Kejamnya..Janganlah kita mudah meroyan..Di sini saya sediakan sedikit tip bagi orang yang sakit kerana cinta.. Mungkin sebab ada pihak ketiga, Mungkin sebab bertepuk sebelah tangan, Mungkin sebab si dia memberi harapan palsu dan mungkin banyak lagi sebab. Ayuh, kita baca..



Dekatkan diri pada Allah

Ya.. Berdoalah pada Allah agar diberi ketenangan.. Rasa cinta itu Allah yang beri.. Di saat hati terluka dengan sebuah perpisahan bukan bermakna Allah tidak sayangkan kita..Allah itu terlalu sayangkan hambaNYA.. Allah mungkin menarik balik nikmat itu sebab kita lalai kepadanya.. Lalai yang bagaimana? Bagaimana mungkin kita tidak lalai kalau asyik teringatkan si dia, tidak sabar-sabar menunggu panggilan dari dia.. Di sini, kita mungkin sudah melebihkan dia dari DIA..

Berdoalah agar diberi kekuatan dan hilangkan kesedihan..Usah terlalu sedih dengan cinta manusia sedangkan di sana masih ada yang lebih mencintai kita..Kita tidak tahu apa rencana Allah untuk kita.



Ingat kembali apa yang sudah dia lakukan

Maksudnya bukan setiap hari kita perlu ingatkan si dia.. Maksud saya, kalau tiba-tiba rasa diri sangat payah melupakan dia, yelah maybe cinta pertama, jangan mudah layan perasaan itu.. Cepat-cepat ingat kembali apa yang sudah dia lakukan.. Ketika itu tanpa kita sedari kita sudah boleh menerima hakikat bahawa cinta bukan bermakna bersatu..

"Dia banyak sakitkan aku..aku saje yang bersabar..
Mengapa perlu aku cintakan dia sedangkan tak bahagia"

Tapi, janganlah sampai berdendam..Ambil iktibar dengan positif. Ingatlah kembali apa yang sudah dia lakukan supaya kita boleh terima pemergiannya.

Buang semua memori bersamanya

Bila saja kita memegang handphone, dan saat itu rindu mula bertandang, ketika itu kita terasa ingin sahaja menelefonnya, SMS kepadanya, Whatsapp padanya..Dan ketika itu kita seakan sudah lupa apa yang dia lakukan..Ahh,, bodohnya kita ketika itu..

Mengapa perlu menaruh harapan pada orang yang tak sudi..
Mengapa perlu mengadu domba pada orang yang tak punya perasaan
Mengapa perlu Mengingati pada orang yang ketika itu gila bayang dengan yang lain..

Buang memori kita bersamanya..delete nombor telefon..padam semua gambar..Perlahan-lahan kita akan melupakan dia..



Habiskan masa bersama kawan-kawan

Jangan kita bersendirian melayan peritnya kesedihan..Jangan, jangan dan jangan.. Air mata kita mahal korang.. jangan mudah jatuh pada yang salah..Percuma sahaja..Sedang dia bahagia..kita?? Masa ni lah kita perlu keluar bersama kawan-kawan..Cari ketenangan..Apabila bersama kawan-kawan kita akan lupa segala masalah. Kawan adalah kebahagian kita..kawan akan ada bersama tak kira serumit mana keadaan kita..


Itu sahaja tip yang saya kongsinya..mungkin ada banyak lagi cara..Masing-masing punya cara tersendirikan? Kalau korang ada nak kongsi boleh kongsi di sini.. Maaf kalau ayat terkasar sedikit.. Bila tulis bab cinta ni jadi emosi pulak..hehee.. gambar macam biasa..copy pasta..hehee

Sekian..

2 comments:

  1. Nice entry, thanks akak. akan jadi rujukan untuk kita untuk future nanti hihi

    ReplyDelete

Singgah la mana-mana entry yg korang suka

copy right: Annie Qaseh- http://lukisandiari.blogspot.com