Sunday, 21 June 2015

Solat Tarawih bersendirian

Bismillahirrahmanirrahim
Mulakan penulisan dengan lafaz kepujian untuk Dia..Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani

Selamat berpuasa untuk semua yang beragama Islam. Entri kali ini sudah tentu berkaitan dengan bulan Ramadhan..Mungkin entri kali ini lebih fokus kepada wanita..Namun, sedikit sebanyak juga perlu diketahui oleh kaum lelaki..

Apa sebenar Yanie nak tulis ni?? Hehehe..Ok..ayuh kita mulakan sekarang..Pada bulan Ramadhan, kita tidak sabar untuk melakukan solat tarawih bukan? Namun, bagi wanita mungkin sukar untuk melakukan solat tarawih di masjid lantaran sibuk mengemaskan dapur selepas berbuka..sibuk menjaga anak yang masih kecil..Mungkin juga sibuk bekerja (bagi yang bekerja)..Lantas, kita mungkin terasa rugi bukan kerana terlepas solat tarawih..

Apa itu solat Tarawih

Tarawih adalah rehat manakala solat Tarawih adalah solat yang merehatkan. Ia perlu dikerjakan dengan tenang tanpa perlu tergesa-tergesa . Solat Tarawih ini adalah sunat muakkad yang boleh dilakukan secara berjemaah atau sendirian sama ada di rumah atau masjid pada malam-malam bulan Ramadhan di antara waktu selepas solat Isyak hingga ke sebelum fajar.

Jadi, bagi yang tidak sempat ke masjid, anda jangan bersedih hati..anda boleh lakukan di rumah sahaja..bagaimana caranya? Ayuh..saya kongsi bersama..

Cara solat Tarawih sendirian

Saya kecilkan skop saya dengan menulis cara solat Tarawih sendirian 8 rakaat 4 salam. Ini bermakna satu salam untuk dua rakaat. Witir pula perlulah 3 rakaat 2 salam..Ini bermakna salam pertama untuk 2 rakaat dan salam kedua untuk 1 rakaat.

Caranya sama sahaja seperti solat sunat yang lain..Apa yang membezakannya adalah niat.

Niat

“Sahaja aku solat sunat Tarawih 2 rakaat kerana Allah Ta’ala”.

Rakaat Pertama

-Al Fatihah
-At-Takaathur

Rakaat Kedua

-Al Fatihah
-Al-‘Asr

(Selepas memberi salam, bangun dan niat seperti di atas dan begitulah seterusnya )

Rakaat Ketiga

-Al-Fatihah
-Al-Humazah

Rakaat Keempat

-Al Fatihah
-Al-Fiil

Rakaat Kelima

-Al Fatihah
-Al-Quraisy

Rakaat Keenam

-Al Fatihah
-Al-Maa’uun

Rakaat Ketujuh

-Al Fatihah
-Al Kafirun

Rakaat Kelapan

-Al Fatihah
-An-Nasr

Selepas itu tutuplah solat Tarawih dengan solat witir 3 rakaat 2 salam

Niat

“Sahaja aku solat sunat witir dua rakaat kerana Allah Ta’ala”


Rakaat pertama

-Al Fatihah dan Al-A’lla

Rakaat kedua

-Al Fatihah dan Al Kafirun

(Selesai bagi salam, bangun dan lakukan satu rakaat lagi)

Niat

“Sahaja aku solat sunat witir 1 rakaat kerana Allah Ta’ala”

-Al Fatihah dan 3 surah iaitu Al Ikhlas, Al Falaq dan An- Naas

Senang sahaja bukan.. Dah tahukan?? Jadi, tiada alasan tidak sempat solat Tarawih..

Peringatan:

-Anda boleh sahaja membaca surah pilihan yang lain.

Saya bukan ustazah mahupun pakar agama..Masih banyak lagi kekhilafan..Kalau ada yang salah kalian bolehlah menegur saya.. semoga ia bermanfaat untuk kita..

Wassalam..

6 comments:

  1. good sharing yanie.. thanks for the ilmu :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks..semoga bermanfaat buat kita.. :)

      Delete
  2. Tq for sharing.. masa kecik2 berterawikh ni ingat makan je... dah besar ni kenalah tau fadilat dan ganjaran mengerjakan terawikh... ahaksss.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dulu lepas tarawih terus p serbu makanan..hehehe...:)

      Delete
  3. Tiada alasan tak buat kan kan kan.. XD. Salam Ramadhan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya..Tapi bg yg memng xsempat nak buat camne kan? hehee.. salam ramadhan juga.. :)

      Delete

Singgah la mana-mana entry yg korang suka

copy right: Annie Qaseh- http://lukisandiari.blogspot.com