Tuesday, 9 June 2015

Nak kurus???

Baru perasan dah lama tak update blog ni..sarang anai-anai, sarang labah-labah sudah pun menghiasi ruangan ini..Follower pun mesti dah malas nak jejak kat sini.Sorry la kalian..Hari nie nak tulis sikit tentang wanita..Wanita ni tak kan lari dari bab kecantikan. Betul x?? Kecantikan di banyak jenis..Cantik dalaman, cantik luaran..kini kat pasaran pun dah banyak produk-produk kecantikan..Baca punya baca, Yanie sebenarnya nak tulis apa ni??hahhaa..Wanita tu adalah tema, kecantikan tu adalah fokus dan bila dikecilkan skop akan keluarlah CARA MENURUNKAN BERAT BADAN.. hahaah.
Sebagai seorang wanita saya tahu dan saya faham bila badan mula membesar..Nak pakai baju pun dah tak cantik..nampak lemak situ, nampak lemak sana..betul tak? Saya pun dalam proses mendietkan diri juga.. kih3..yela..umur dah meningkat ni..nak juga cantik kan..
bila orang kata, "Awak dah gemuk la?"..apa reaksi anda?? mesti rasa down giler kan.. meh sini saya bagi tip cara saya turunkan berat badan..

1) Mulakan dengan niat yang baik

Yang ni memang penting.. Apa niat kita nak turunkan berat badan ni?? Jangan sebab nak pakai seksi bagai k..Setiap niat yang baik Allah akan permudahkan.. InsyaAllah..

2) Ubah cara pemakanan anda

Maksud diet bukan tak makan k..tapi kena makan makanan seimbang, yang sihat..Bila sentuh bab pemakanan, perkara yang perlu diberi perhatian ialah jenis makanan dan waktu untuk makan 

i) Jenis makanan

Ketika berdiet, anda wajib mengambil (minum) air kosong banyak-banyak..Air kosong ni boleh mengenyangkan dan yang penting zero kalori..kurangkan minum air yang bergas, yang bergula..kalau boleh buang terus tabiat minum air-air tersebut sepanjang proses diet.. Ingat ye.. minum air kosong sekurang-kurangnya 3 liter sehari..


Anda juga wajib mengambil sayuran setiap hari..wajib k..masak la cam mana pun..tapi kalau boleh jangan yang bergoreng k..masak sup sayur ke..tomyam sayur ke..makan banyak-banyak..tapi jangan la terlampau banyak..hehehe..



Nasi?? Sape kata diet tak boleh makan nasi..bolehlah..tapi awas..dalam kuantiti yg sedikit saja.. Kevin Zahri kata, karbohidrat kena ambil segenggam saja..jangan lebih tau..Kalau tak mau makan nasi ambil la bihun sup ke tomyam ke k..kalau anda tak ambil karbohidrat dalam sehari mesti rasa tak bertenaga..


Buah-buahan juga penting..sebelum mengambil makanan berat seperti nasi elok makan buah dulu k..Epal hijau penting untuk diet..


Sumber protein seperti ikan dan daging juga penting untuk membekalkan tenaga kepada kita..Biasa saya suka bakar..atau masak stim..goreng-goreng out terus..



ii) Waktu makan..
Sarapan pagi: Rori bakar, biskut, telur, oat, susu rendah lemak.. untuk sarapan makan lebih k untuk bagi tenaga sepanjang hari..kalau nak makan roti, tak usah la makan biskut..kalau makan oat tak usah la makan telur atau roti..tapi jangan pernah skip sarapan..anda boleh pilih sendiri menu sarapan anda..janji ia akan memberi tenaga kepada anda..tapi jangan pulak ambil nasi, mee goreng dan segala bagai goreng pulak..

Minum pagi: Yang ni saya biasa akan minum teh hijau (tanpa gula) dengan biskut 2 keping..Kalau anda nak tukar biskut kepada kuih boleh tapi ambil dalam kuantiti sedikit..kalau boleh seketul je..sebab kuih ni kalori dia tinggi tapi bendanya kecil je..

Makan tengahari: Hah..yang ni baru ambil nasi segenggan, sayur semangkuk, ikan atau daging..jangan tambah-tambah..kalau rasa tak kenyang tambah sayur jangan tambah nasi..

minum petang: Yang ni saya ambil teh hijau dan biskut/roti 2 keping..Kalau anda lapar diantara gap masa tu makanlah kacang tapi jangan lebih 7 biji..tak pun ambil je apa-apa yang rendah kalori k..

Makan malam: makan malam ni makan sebelum jam 7..untuk makan malam anda boleh ambil nasi..tapi saya kalau ambil nasi terus rasa macam gemuk..jadi..cara terbaik makanlah oat atau sup sayur..kadang-kadang saya ambil bihun sup atau bihun tomyam..

Waktu malam kalau boleh zero kalori,, minum je air masak banyak-banyak..kalau lapar juga makanlah buah k..

3) Senaman

Kalau nak diet jangan lupa senaman juga salah satu perkara penting..ala, takde masa la nak joging bagai?? Sape kata senaman hanya joging..kalau korang masih belajar, pergilah kuliah jalan kaki..tak usah naik bas, moto atau segala transport bagai..jalan kaki! 

Macam saya saya suka senamrobik dan laptop kat depan..tengok cara dorang buat camne..tak payah kuar kat taman..buat kat rumah je..Ni dia senaman yg biasa saya buat..

Berdiri dengan badan menyandar di dinding, jarakkan kaki dengan dinding, buka kaki sedikit..bengkokkan dan rendahkan badan seperti anda duduk di atas kerusi..bertahan setakat mampu..ulanglah berapa kali nak ulang..

Saya suka senaman yang nie..betul-betul mengajar saya erti sabar..hehehe..nanti bolehlah download kat youtube.. 

Yang ni skipping..saya minimun 100 sehari..tak mampu nak buat 500 sehari.. hehhe

4) Disiplin

Nak turunkan berat badan anda perlu berdisiplin..tapi memang susah kan nak disiplin..kalau anda dah rasa down cepat-cepat baca pengalaman orang-orang yang dan berjaya.

Itu sahaja tip yang dapat saya kongsikan.. semoga kita sama-sama dapat menurunkan berat badan dengan jayanya..

note: Gambar semua copy paste...








1 comment:

Singgah la mana-mana entry yg korang suka

copy right: Annie Qaseh- http://lukisandiari.blogspot.com