Tuesday 16 June 2015

Ramadhan dan kelebihannya

Bismillahirahmanirahim
Segala puji bagi Allah, Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani

Rasanya baru sahaja Ramadhan berlalu..Sekarang hampir kembali..Pada bulan mulia ini kita diajar erti sabar..menahan diri dari lapar dan dahaga..menahan diri dari melakukan perkara maksiat..Jadikan bulan Ramadhan kali ini lebih bermakna dari sebelum-sebelum ini..Perbanyakkan amal ibadah dan kumpulkanlah pahala banyak-banyak..

Sebenarnya saya baru sahaja lepas membaca artikel kelebihan puasa di laman web sini

Jadi, ilmu yang diperolehi perlulah dikongsi..Untuk itu saya kongsikan apa yang saya baca tentang kelebihan bulan Ramadhan.

Ramadhan adalah penghapus dosa

Sabda Rasulullah SAW melalui hadis yang disampaikan oleh Abu Hurairah r,a..

الصَّلَوَاتُ الْخَمْسُ، وَالْجُمُعَةُ إِلَى الْجُمُعَةِ، وَرَمَضَانُ إِلَى رَمَضَانَ، مُكَفِّرَاتٌ مَا بَيْنَهُنَّ، إِذَا اجْتَنَبَ الْكَبَائِرَ


"Solat lima waktu, Jumaat ke Jumaat dan Ramadhan ke Ramadhan merupakan penghapus dosa di antaranya selama mana dijauhi dosa besar ". (Riwayat Imam Muslim)


Pada bulan Ramadhan ditutup pintu Neraka dan dibuka pintu Syurga dan syaitan-syaitan dirantai

Sabda Rasulullah SAW:

إِذَا كَانَ أَوَّلُ لَيلَةٍ من شَهرِ رَمضَانَ صُفَّدتِ الشَّياطينِ ومَردَةُ الجنِّ وغُلِّقتْ أَبوابُ النِيرانِ فلَمْ يُفتَحْ منها بابٌ وفُتِّحتْ أَبوابُ الجنَّةِ فلَمْ يُغلَقْ منها بابٌ ويُنَادِي مُنَادٍ يا بَاغِيَ الخيرِ أَقبِلْ ويا بَاغِيَ الشَّرِّ أَقصِرْ. ولله عُتَقَاءٌ من النَّارِ وذَلكَ كُلَّ لَيلَةِ

"Apabila tiba malam pertama Ramadhan akan diikat/dirantai segala syaitan dan jin-jin yang sesat, ditutup segala pintu neraka hingga tidak ada satu pun yang dibuka, dibuka segala pintu syurga  hingga tidak ada satu pun yang ditutup. Seorang penyeru (Malaikat) akan berseru " Wahai orang yang mengejar kebaikan! tampillah kamu. Wahai orang yang ingin melakukan kejahatan! undurlah kamu (berhentilah dari melakukan kejahatan)". Akan terdapat orang-orang yang bakal dibebaskan Allah dari api neraka. Hal demikian itu akan berlaku setiap malam (sepanjang Ramadhan)". (Riwayat Imam at-Tarmizi, Baihaqi, dan Ibnu Hibban dari Abu Hurairah r.a).

Lima anugerah khusus untuk umat Muhammad di bulan Ramadhan

Sabda Rasulullah SAW:

أُعْطِيَتْ أُمَّتِيْ فِي شَهْرِ رَمَضَاْنَ خَمْسًا لَمْ يُعْطَهُنَّ نَبِيٌّ قَبْلِيْ: أَمَّا الوَاْحِدَةُ فَإِنَّهُ إِذَا كَاْنَ أَوَّلُ لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَاْنَ نَظَرَ اللهُ إِلَيْهِمْ وَمَنْ نَظَرَ اللهُ إِلَيْهِ لَمْ يُعَذِّبْهُ أَبَدًا، وَأَمَّا الثَّانِيَةُ: فَإِنَّ خُلُوْفُ أَفْوَاْهُهُمْ حِيْنَ يُمْسُوْنَ أَطْيَبُ عِنْدَ اللهِ مِنْ رِيْحِ الْمِسْكِ، وَأَمَّا الثَّاْلِثَةُ: فَإِنَّ الْمَلاَئِكَةَ تَسْتَغْفِرُ لَهُمْ فِي كُلِّ يَوْمٍ وَلَيْلَةٍ، وَأَمَّا الرَّاْبِعَةُفَإِنَّ اللهَ تعالى يَأْمُرُ جَنَّتَهُ فَيَقُوْلُ لَهَا: اِسْتَعِدِّيْ وَتَزَيَّنِيْ لِعِبَاْدِيْ أَوْشَكَ أَنْ يَسْتَرِيْحُوْا مِنْ تَعَبِ الدُّنْيَا إِلَى دَاْرِي وَكَرَامَتِيْ، وَأَمَّا الْخَاْمِسَةُفَإِنَّهُ إِذَا كَاْنَ آخِرُ لَيْلَةٍ غَفَرَ اللهُ لَهُمْ جَمِيْعًا، فَقَاْلَ رَجُلٌ مِنَ الْقَوْمِ: أَهِيَ لَيْلَةُ الْقَدْرِ؟ قَالَ: لاَ أَلَمْ تَرَ إِلَى الْعُمَّالِ يَعْمَلُوْنَ فَإِذَا فَرِغُوْا مِنْ أَعْمَالِهِمْ وُفُّوْا أُجُوْرَهُمْ.

"Telah diberikan kepada umatku di bulan Ramadhan lima perkara yang belum pernah diberikan kepada seorang nabi pun sebelumku iaitu:
Di permulaan Ramadhan Allah akan melihat kepada umatku. Sesiapa Allah melihat kepadanya nescaya ia tidak akan diazab selama-lamanya. Bau mulut mereka (yang puasa) ketika petang hari lebih wangi di sisi Allah daripada bau Kasturi. Malaikat akan memohon ampun untuk mereka di sepanjang hari dan malam. Allah menyuruh syurga bersiap-siap dengan berkata kepadanya, "Bersiaplah kamu dan berhiaslah untuk hamba-hambaKu. Mereka hampir datang (memasukimu) untuk beristirahat dari kepayahn dunia menuju ke rumahKu dan KemuliaanKu". Pada akhir malam bulan Ramadhan, Allah mengampuni  dosa mereka. Seorang lelaki dari sahabat bertanya," Apakah malam itu Lailatul Qadar?" Jawab Rasulullah, "Tidak, apakah engkau tidak melihat kepada pekerja-pekerja yang bekerja. Apabila mereka telah selesai dari pekerjaan mereka, akan disempurnakanlah upah-upah bagi mereka." (Riwayat Imam Ahmad, al-Bazzar dan al-Baihaqi dari Jabir r.a)

Malam al-Qadar

Antara kelebihan besar bulan Ramadhan ialah di dalamnya terdapat lailatul Qadar atau malam al-Qadar (kemuliaan) yang dinyatakan keistimewaannya secara khusus oleh Allah dalam surah Al Qadr :


إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ، وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ، لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ، تَنَزَّلُ الْمَلاَئِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ، سَلاَمٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ

"Sesungguhnya kami telah menurunkannya (Al Quran) pada malam al-Qadar. Dan tahukah kamu apakah malam al-Qadar itu? Malam al-Qadar itu lebih baik dari seribu bulan. Pada malam itu turun malaikat-malaikat dan Malaikat Jibril dengan izin tuhannya untuk mengatur segala urusan. Malam itu (penuh) kesejahteraan sampai terbit fajar" (al-Qadr: 1-5).

Hai kawan-kawan..itulah kepentingan dan kelebihan bulan Ramadhan yang dijanjikan ganjaran pahala. Itu saja daripada saya.. SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN AL MUBARAK.

Rujukan : www.solusiislam.com









2 comments:

  1. good sharing dear :)

    Do visit me :
    http://duniamahabbah.blogspot.com/2015/06/students-assignments.html

    ReplyDelete

Singgah la mana-mana entry yg korang suka

copy right: Annie Qaseh- http://lukisandiari.blogspot.com